Doorgaan naar hoofdcontent

Workshop: een rokje met elastiek à la Mina Dotter

Gisteren en vandaag is er een feestje voor mijn tienjarige volgens een klassiek recept: vijf kinderen erbij die blijven overnachten: in namiddag gingen we naar FC De Kampioenen kijken in de bioscoop, 's avonds frietjes en deze ochtend boterkoeken bij het (vroege) ontbijt ... 

Het voordeel van 'tieners': er komt geen hele spelorganisatie meer aan te pas. 

De oudste had op hetzelfde moment een verjaardagspartijtje met overnachting, waardoor er een slaapruimte vrij was. 

Maar wat met de jongste: een zevenjarig is voor een tienjarige bende meisjes niet zo interessant, omgekeerd wil die kleine er overal bij zijn, wat wel eens tot uitspraken als 'Maaaamaaaaa, Jozefien heeft met haar vinger tussen de deur gezeten, omdat ze wilde binnenkomen op mijn kamer en wij wilden dat niet ...' of zoiets. 

Mama to the rescue dus ... 

Vorige zomer had ze een stofje van Soft Cactus gekozen om samen een rokje te maken, but life got in the way, u kent dit wel.

Ik kon haar dus weglokken bij de meisjes door voor te stellen samen een rokje voor haar en haar pop te naaien: een rokje met elastiek volgens dit recept.

Ze knipte de stof:



Ze stak speldjes:


Ze stikte de zijnaad (ik gebruikte de volledige stofbreedte, zodat er maar één naad te stikken was. Ik heb ook geen foto omdat ik bij dit proces de coach, die bijna letterlijk haar handen vasthield, was). Ze streek de naden:



En daarna ging ze met haar springtouw spelen, want ze 'was een beetje moe' ... Maar intussen hadden de meisjes boven het rijk voor hen alleen .... Nog een uurtje later hadden zowel Noortje (zo heet haar pop) als Jozefien een nieuw rokje.

Truly, het schrijven van dit blogbericht nam meer tijd in beslag dan het maken van de rokjes!






The files: 
Stof: 0,5 meter Flowerworks paarsblauw - Stitch Shop te Aalter.
Elastiek: Perfecta Deinze 

Conclusie: haar 'span of attention' is nog beperkt, maar tevreden is ze wel met haar 'zelfgemaakt' rokje! Alle respect voor de organisatoren van workshops voor kinderen van zes à zeven!

De 'styling' (als je  al van styling kan spreken) is nogal zomers, maar ik weet zeker dat het met een t-shirt met lange mouwen, een giletje en broekkousen deze herfst en winter wel vaak gedragen zal worden !

Hou ook de website van Stitch Shop in de gaten: ze verhuizen binnenkort naar een nieuwe bakstenen winkel te Aalter en dat zal wellicht niet ongemerkt voorbij gaan !

In oktober heb ik wat projectjes kunnen afvinken, dus wordt het stilaan tijd om in gang te schieten voor de feestdagen.

Het zal wellicht te ambitieus zijn om iedereen van iets zelfgemaakts te voorzien in anderhalve maand, vooral omdat ik nog een moodboard moet samenstellen en alles wil maken met hetgeen ik in huis heb   ...  We zien wel hoever we geraken !

Eén van de jurken op de planning is alvast deze. Alleen zal er nog wat knip- en plakwerk aan te pas komen, want de pdf-versie is er geen in A0.

Baaikes !!!

Reacties

Een reactie posten

Laat je iets achter ? Ik lees het met veel plezier want ik ben super benieuwd wat jullie ervan vinden !
Wil je mij een vraag stellen, mail dan gerust naar depoorter.katrien@gmail.com !

Populaire posts van deze blog

Break Free

Treinen, stations en foto's, dat doet het altijd goed ...
Wat kan ik jullie voorstellen:  - mijn oudste dochter van bijna veertien - een Picha rok uit La Maison Victor: de grootste kindermaat, verlengd naar maxi-rok uit een zalige double gauze, die ik kocht bij De Stoffenkamer. De zakken en de tassels liet ik achterwege. - een Odette t-shirt uit La Maison Victor: maatje 34 in de allerzachtste double gauze, ook uit De Stoffenkamer. Ik werkte voor de halsafwerking met een op patroon getekend beleg. 


















Working nine to five

Terug aan de slag (ten laatste op 15 april 2017, enfin na Paasmaandag dus -diegene die nieuwsgierig zijn naar wat ik in het dagelijkse leven doe, kunnenhierterecht :-)) betekent opnieuw wat minder tijd om te koken en vooral wat meer georganiseer om alles klaar te krijgen ...  Vlugge receptjes dus, dat hebben we nodig ! Eentje uit de trukendoos van Lien, één  van de twee verzorgsters van Familiehulp die hier vanaf begin januari langskwamen om de zorg voor mij op de schouders van mijn familieleden (die dit trouwens ook meer dan schitterend gedaan hebben en vele pluimen en nog veel meer verdienen !) te verlichten.  Familiehulp is er dus niet enkel voor pas bevallen mama's of senioren, maar ook voor gezinnen waarin één van de partners zijn/haar gedeelte van de huishoudelijke taken niet meer kan opnemen, al dan niet tijdelijk. Je kan hen laten komen voor allerlei huishoudelijke taken, maar ook voor de persoonlijke verzorging.  De bijdrage wordt berekend aan de hand van je inkomen en j…

Moonstone

Ik had het wat lastig de laatste tijd ... Ondernemen op mijn eentje blijkt gepaard te gaan met hoogtes en met laagtes, een opleiding volgen en kinderen grootbrengen erg intensief, maar super interessant. Alle balletjes in de lucht houden en blijven focussen op 'the bigger picture' blijkt geen sinecure te zijn en dan durft de eeuwige twijfelaar in mij de bovenhand te krijgen ... Maar wat in dit gehele proces wel duidelijk is, is dat ik mijn werk nodig heb om creatief te kunnen zijn en omgekeerd. En de opleiding ('Bemiddeling in burgerlijke en handelszaken') belooft wat meer creativiteit te brengen in mijn werk, hetgeen ik tot nu toe wat miste in mijn dagelijkse bezigheden.  Eind deze maand volgt er alvast een nieuwe uitdaging, namelijk studeren voor een examen, zodat ik vanaf december mijn advocatenpraktijk kan aanvullen met een praktijk als (erkend) bemiddelaar ... Deze vooruitzichten geven dan weer zuurstof aan mijn slabakkende naaiactiviteiten ... Raar toch hoe een …

Heaven is a Place on Earth

Wat doe je als een knieblessure roet in jouw vakantieplannen gooit ?  Juist, nieuwe plannen maken ! De roadtrip door Scandinavië werd vervangen door een staycation van twee weken, een midweek in de Provence en een weekje op onze favoriete vakantieplek in Italië.  De eerste week vakantie zit er bijna op: Parc Astérix met nonkel Frank (aanrader !), met Opa Jan op Heidi (de rollercoaster ;-)) in Plopsaland De Panne, samen met Oma Lily, nonkel Frank, Arianne, Isaura, tante Leen en nonkel Bram ... Woensdag deed iedereen zowat z'n eigen ding, donderdag werd er gefietst met Les Flammes Rouges, de nieuwbakken lokale damesfietsclub (we zoeken nog leden !) ... en vandaag gingen we met de meisjes dicht bij huis wat chillen met de grote C ! Tijd om foto's te nemen van mijn Carriejurk voor Ella.  Het adresje: Bar Rage, één van de drie zomer Pop-up bars van Aalter en omstreken.  Een klein stukje heaven on earth ...


Herkenbare 'moves' voor ouders van tieners *proest*

 De Mocktail Ba…